Це цікаво


Тема  заходу. Вишиванка - гордість українця
Мета: збагатити знання учнів про один із національних  символів українську     вишиванку; розвивати              пізнавальний інтерес         до народних традицій, звичаїв; виховувати національну свідомість, прагнення пишатися своїм народом,його самобутньою, багатою культурою.
                                            Хід заняття  
1.Організаційний момент                                                                             
     Що таке Батьківщина?
     За віконцем калина,
     Тиха казка бабусі,
     Ніжна пісня матусі,
     Дужі руки у тата,
     Під тополею хата,
     Під вербою криниця,
     В чистім полі пшениця…

-         Яку картину уявили ви, діти?  ( нашу рідну домівку…рідну Україну)                                          
2. Розкриття теми заняття

- А з чого для вас починається Україна?

Учень1: Це та стежина, що я ранком в школу нею йду. Це вулиці і будинки мого рідного села, це голубе плесо ставка і всі ті кущики і дерева, що разом зі мною співають пісню мого дитинства.
Учень 2: Це мама рідна – найближчий порадник, вишитий рушник, а на тім рушникові- святая святих кожної сімї- хліб свіжий.
Учень 3: Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Навіть маленьку качечку-вутінку вишила.
-         Що це буде, матусю?
Мама: - Українська святкова сорочечка.
-         Чому українська?
-         Бо вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною. І ти – маленький українець.
-         А ви, мамо?
-         І я українка, і татко, й бабуся, й дідусь. Ми – українського роду і любимо нашу землю, нашу мову, наші квіти.
Вишиванку я візьму, швидко одягнуся
 І піду обніму я свою матусю.
 3. Повідомлення теми
  - Саме про промисел вишивання, про українську вишиванку – стародавню і вічно молоду, прекрасну й символічну, в яку вкладена часточка серця вишивальниці - майстрині, - у нас піде розмова.

4. Цілевизначення:
 Для нашої роботи я  пропоную такі завдання:
·        Дізнатись про історію вишиванки;
·        Дослідити  роль  вишиванок в українських обрядах;
·        Познайомитись з використанням символів на вишиванках;
·        Поглибити знання про вишиванку як оберіг.
·        Познайомитись із вишивальними традиціями у наших родинах.
·        Доторкнувшись до прекрасних традицій  наших предків, стати добрішими, мудрішими, відчути себе українцями
-         А які цілі найважливішими ви вважаєте для себе?
  Сподіваюсь, наша розмова вийде пізнавальною та цікавою і дозволить вам ще більше пишатися нашим українським народом, нашою самобутньою культурою.
5. Основний етап
а) бесіда «Вишивання – народний промисел українців»
 «Асоціативний кущ».
-         Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «вишиванка»?
   (сорочка, рушник, скатертина, мама, Україна, калина, любов…)

 



На дошці
                                              ВИШИВАНКА




-         Так, це наша традиційна вишивана сорочка, або рушник, або скатертина. Отже, це виріб, оздоблений українською вишивкою.
 б) екскурсія у «Сімейний музей» ( проект)
А чи люблять вишивати у вашій родині ? Чи є у вас вишивки?  вишиває? Зараз ми побуваємо у сімейному музеї  Рибалкіної  Христини .
   в) дослідження історії
 Українська вишивка - один з видів народного декоративного мистецтва. На яких матеріалах зображують вишивку?
                       ( на тканині, полотні, іноді на шкірі)
-         Як ви думаєте, коли виникла українська вишивка?
Історія вишивки дуже давня. За свідченнями науковців, вишивки були відомі ще в II ст. до нашої ери. Сорочки-вишиванки давніх українців згадуються в творах ще XI-XIIст. Відомо, що ще тисячу років тому в Київській Русі існувала перша вишивальна школа, організована сестрою Володимира Мономаха- Ганкою, де дівчата вчилися гаптувати золотом та сріблом.
 А вишиванки епохи козаччини, яким близько 300 років і більше, збереглися до наших часів. Як ви думаєте, де можна побачити ці вироби?
( у історичних та краєзнавчих музеях)
Так українська вишивка набула неабиякої популярності, якої не втратила і до тепер. Як ви думаєте, чому?
-         Вишиваючи, кожна майстриня вкладала у виріб всю свою любов, майстерність і зображувала на ній відповідні знаки.Справді, це не просто дивовижно красиво. Кожен вишиваний виріб, кожен візерунок – символічний.
-         Ось, наприклад, що дізнались наші дослідники про візерунки на сорочках:
-          


  Виступ групи дослідників:
1 учень: Українська вишивка - це плід складної і клопіткої праці, яка наповнена величезною палітрою кольорів і сакральних орнаментів. Геометричні орнаменти зберігають у собі багато таємних символів, тісно переплітаючись з слов’янською міфологією. Геометричний орнамент це один з найпоширеніших видів вишивання. Для нього характерні ромби, кружальця, хрести, лінії, зигзаги. Крім того популярні символи «каракуль» і знак « безконечник». Візерунок сонце зображували восьмикутним квіткою або розеткою. А ось візерунок води - схожий на скрученого вужа. Візерунки виконані хрестиком і з зображенням міні свастики це рухи за сонцем, яке символізує добро, і служить захистом від злих сил. Вишиванка прикрашена ромбом з крапкою посередині - це символ родючості і чоловічої сили.


2 учень: Рослинні орнаменти на вишиванці мали продемонструвати красу природи. Найпоширенішими рослинними орнаментами в українській вишивці є такі мотиви: «калина», «дубове листя», «виноград», «барвінок», «хміль» і багато інших. Візерунок калини на вишиванці символізував безсмертя роду. Візерунок дуб вишивали тільки на чоловічих сорочках. Вишиванка з цим орнаментом була магічним оберегом, живила чоловіка силою українського роду. Виноград - це радість і краса сімейного життя. Червоний мак захищав господаря від будь-якого зла, а ось хміль означає любов і молодість.
3 учень: Третій вид орнаменту тваринний або зооморфний. Найчастіше на вишивку наносили зозулю, рибу, зайця,сову, метелика або півня. Зооморфні орнаменти можна побачити в сукупності з різними химерними сплетіннями.
 
     
Учитель  Сьогодні любо глянути на діток у класі. А хто готував вам, діти, ці сорочечки?
                        (Пісня « А сорочка мамина біла біла»)
Г) обговорення у дружньому колі
-         І  справді, вишиваючи сорочку своїй дитині, мама хотіла перш за все захистити своє дитя, оберегти від зла. Послухайте, яку легенду приготувала сьогодні Настя.
(Звучить легенда)
-         Які виникли думки і почуття?
-         Якою була матір?
-         Що захистило людей від біди?

-         І не дивно, адже найпоширенішим видом вишивання хрестик , а крім нього ще вишивка гладдю , бісером та стрічкою. Ось погляньте.

  В Україні на державному рівні  розпочато відродження вишиванки. Свідченням того є День вишиванки, який ми відзначаємо, у якому беремо участь  21 травня. Ми переважно одягаємо вишиванку у святкові дні. А наші предки оздоблювали вишивкою сорочки і буденні, і святкові .
У глибокій пошані була вишиванка у сміливих захисників України – запорозьких козаків .
д) проблемне дослідження
-         Чи звернули ви увагу, що серед білих сорочок є сорочка іншого кольору?
-         Чи знаєте ви щось про історію таких сорочок?
Ось Захар розповість нам про неї.
-А яке свято ми відзначали 14 жовтня?
Покров Пресвятої Богородиці, День захисника Вітчизни, День козацтва.
Ми пишаємось, що ми – нащадки козаків – мужніх оборонців рідної землі. У своїй звитяжній боротьбі вони, знаючи зміст вишиваних орнаментів, використовували вишивану сорочку як оберіг від наглої смерті.
                  (Перегляд музичного ролика «Вишиванка»)
е) Коло ідей. Обговорення ролика.

  Учителька . Здавна вважалось, що вишивка благотворно впливає на характер людини, виховуючи такі риси, як терпіння, вправність, майстерність, художній смак. Але ще в більшій мірі цей вид рукоділля відтворює душу і характер жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб принести радість собі та людям. Дівчина мала вишити милому сорочку, хустину, весільні рушники. В народі кажуть: «Хата без рушників,- що родина без дітей».Хліб і рушник – одвічні людські символи.Хліб-сіль на вишитому рушнику були високою ознакою гостинності українського народу.
є) створення колективного творчого панно «Візерунок на рушнику»
( учні по черзі прикріплюють до білого полотнища символи та коментують)
1 учень: Калина – це дерево нашого українського роду. Колись, у сиву давнину, вона повязувалась з народженням Всесвіту. Тому і назву свою має від назви Сонця – Коло. Ягідки калини червоні,то вони і стали символом крові та невмирущого роду.
2 учень: Калина в парі з дубом – це поєднання символ сили і краси. Але сили незвичайної, невмирущої. Дуб – священне днрнво, - він уособлював Перуна, бога сонячної енергії розвитку життя.
3 учень: З давніх-давен в Україні святили мак, обсипали захищає від усього зла.
4 учень: На рушнику моєї бабусі вишитий виноград. Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї. Сад-виноград  - це життєва нива, на якій чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити і плекати дерево їхнього роду.
5 учень: Птахи – то символи людських душ. З великою любовю наш народ ставився до ластівки – вірної супутниці людської оселі. Ця пташечка несе добру звістку. Саме вона турбується, щоб людина не пропустила благословенної пари для створення сімї та зміцнення господарства.
6 учень: Лебеді на рушнику – символ вірності, адже відомо, що вони обирають собі пару назавжди.

Як реліквія родини передаються рушники від мами до доньки багато поколінь.  Зберігають їх і передають своїм нащадкам як знак єдності родини.
( Вірш « Рушник єдності»)

Скільки всіх рушників в Україні,
Не злічити нікому повік!
Тільки цей наш рушник – він єдиний!
Поєднав Схід і Захід навік.

Сотні голок його вишивали
Берегинь – українських жінок.
Стоголосії пісні співали,
Вишивали калини вінок.

Тож ми горді за тебе, Вкраїно,
Цей рушник – це безмежна любов.
І серця наші бють воєдино,
Наче срібнії двони церков.

Простягнися ж рушник до вкраїнців
В найглухіші куточки землі.
Хай народ прокричить: ми єдині!
Сила й міць – обереги твої!

Учителька.  Від Заходу й на Схід лине рушничок єдності. Адже дуже вболіваємо ми за наших рідних побратимів, котрі боронять нашу неньку – Україну на Сході, де нині тривожно.
ж) колективна творча справа
-         До виховної години я просила вас оздобити візерунками-оберегами рушнички, які могли б зігріти серця воїнам-атовцям. Робота ваша була колективна. Кожна родина вдихнула у цей виріб свою любов, майстерність та виіння.
-         Які слова ви хотіли б передати нашим захисникам з цим рушничком-оберегом?
( Розповіді учнів)
     Учителька . Готуючись до заняття, я натрапила на сайт « Жінка-Берегиня – воїнам АТО» , на якому висвітлені  вишивані роботи, а також слова подяки воїнам від жінок з усіх куточків України. Ми можемо долучитись до цієї благородної справи.(сайт). У мене на столі адреса сайту. Можете скористатись
   Заключне слово вчителя . У одній мудрій книзі я прочитала таку оповідь
Один чоловік запитав Мудреця: - Що таке Рай і пекло?
Мудрець відповів: - Ти ще не доріс до того, щоб усвідомити це.
Тоді розлючений молодий чоловік вийняв шаблю і хотів вбити мудреця за зневагу до нього.
Мудрець сказав:- Ось це і є пекло.
   Нехай вистачить нашим людям мудрості зберегти українську землю від пекла, даруючи їй рай миру і щастя . І тоді ми будемо гордитися українською піснею, українською вишиванкою, тим, що ми – українці.
                                   Пісня про Україну
6.Підсумок  заняття   Чи справдились  ваші очікування ?


Немає коментарів:

Дописати коментар